
Na czym polega diagnoza terapii ręki?
Diagnoza terapii ręki to szczegółowa ocena sprawności manualnej dziecka, obejmująca zarówno funkcjonowanie dłoni i palców, jak i postawę ciała, napięcie mięśniowe oraz koordynację wzrokowo-ruchową. Pozwala określić przyczyny trudności i zaplanować działania, które realnie pomogą dziecku w codziennym funkcjonowaniu – w szkole, domu i zabawie.
To krok, który daje jasność i konkret: wiemy, co warto ćwiczyć i jak wspierać dziecko na co dzień.
Jak przebiega diagnoza terapii ręki?
Proces zazwyczaj obejmuje jedno lub dwa spotkania. Podczas nich:
- przeprowadzamy rozmowę z rodzicem/opiekunem o rozwoju i trudnościach dziecka,
- obserwujemy dziecko podczas wykonywania zadań grafomotorycznych i manualnych,
- oceniamy napięcie mięśniowe, chwyt, precyzję ruchów oraz reakcję na różne faktury i bodźce,
- analizujemy pozycję przy biurku, tempo pracy, organizację ruchów i koordynację.
Na tej podstawie przygotowujemy opinię zawierającą:
- opis mocnych i trudniejszych obszarów funkcjonowania,
- rekomendacje do dalszej pracy – terapii ręki, ćwiczeń w domu lub zmian organizacyjnych (np. pozycja przy biurku).


Kiedy warto zgłosić się na diagnozę?
Rozważ diagnozę terapii ręki, jeśli Twoje dziecko:
- Ma trudności z precyzyjnymi ruchami dłoni i palców.
- Szybko męczy się podczas pisania, rysowania, odcina się od prac manualnych.
- Nie lubi dotykać niektórych faktur lub reaguje napięciem na dotyk.
- Wypuszcza rzeczy z rąk lub ma problem z odpowiednią siłą chwytu.
- Ma nieczytelne pismo, traci tempo i kontrolę nad ruchem.
- Nie radzi sobie z czynnościami samoobsługowymi, jak zapinanie guzików czy wiązanie butów.
Co daje diagnoza terapii ręki?
Informacje organizacyjne