Konsultacja pedagogiczna – pierwszy krok do zrozumienia szkolnych trudności

konsultacja pedagogiczna
dziecko w trakcie diagnozy logopedycznej

Na czym polega konsultacja pedagogiczna?

To indywidualne spotkanie z pedagogiem, którego celem jest przyjrzenie się szkolnym trudnościom dziecka – w spokojnej, bezpiecznej atmosferze. Konsultacja daje przestrzeń na rozmowę o nauce, koncentracji, emocjach i motywacji dziecka. Pomaga znaleźć przyczynę trudności i zaplanować dalsze działania – bez oceniania i bez pośpiechu.

Dla rodziców to też moment, by zadać wszystkie nurtujące pytania i uzyskać jasne wskazówki.

Kiedy warto skorzystać z konsultacji pedagogicznej?

Z konsultacji pedagogicznej warto skorzystać, jeśli:

  • dziecko ma trudności z czytaniem, pisaniem, liczeniem,
  • nie potrafi się skupić, łatwo się rozprasza, ma problem z organizacją pracy,
  • unika szkoły, stresuje się sprawdzianami lub odrabianiem lekcji,
  • nauczyciele sygnalizują trudności w nauce lub funkcjonowaniu w klasie,
  • podejrzewasz trudności typu dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia,
  • widzisz, że dziecko traci motywację, pewność siebie lub zniechęca się do nauki.
dziecko podczas terapii pedagogicznej

Co daje konsultacja pedagogiczna?

Poprawę koordynacji ruchowej i planowania ruchu

Profesjonalne spojrzenie na sytuację dziecka.

trudności edukacyjne ikona

Wstępną ocenę przyczyn trudności edukacyjnych i emocjonalnych.

wskazówki ikona

Jasne wskazówki, co warto zrobić dalej – diagnoza, terapia, inne formy wsparcia.

poczucie zrozumienia ikona

Poczucie zrozumienia i bezpieczeństwa – zarówno dla dziecka, jak i rodzica.

Lepszą organizację pracy i koncentrację

Plan dalszych kroków – dostosowany do realnych potrzeb.

To pierwszy, bardzo ważny krok do lepszego funkcjonowania dziecka w szkole i budowania jego wiary w siebie.

terapia pedagogiczna

Jak wygląda spotkanie z pedagogiem?

Podczas konsultacji:

  • rozmawiamy z rodzicem lub opiekunem – zbieramy informacje o trudnościach, mocnych stronach i dotychczasowych doświadczeniach dziecka,
  • analizujemy przyniesione materiały – np. zeszyty, prace domowe, opinie ze szkoły,
  • jeśli jest taka możliwość – obserwujemy dziecko w bezpiecznej, neutralnej sytuacji,
  • omawiamy wnioski i wspólnie zastanawiamy się nad możliwym wsparciem.

Nie ma gotowych schematów – każda konsultacja to indywidualne podejście, bo każde dziecko jest inne

Jak przygotować się do konsultacji?

Nie musisz się specjalnie przygotowywać. Warto jednak:

  • zabrać zeszyty, opinie, informacje od nauczycieli – jeśli je posiadasz,
  • spisać pytania, które chcesz zadać,
  • powiedzieć dziecku, że idzie na rozmowę, która ma mu pomóc – to nie test, tylko wsparcie.

Wszystko odbywa się w spokojnej atmosferze – tak, by dziecko (i rodzic) czuło się komfortowo

dziacko podczas diagnozy neurologopedycznej

Informacje organizacyjne

czas trwania ikona

Czas trwania wizyty

60 minut

ikona przedpłata

Przedpłata

50% wartości wizyty